Home / Nieuws / Nieuws overzicht hidden page / 2021 /

De uitdagingen en kansen van de Brexit voor internationale bedrijven

De uitdagingen en kansen van de Brexit voor internationale bedrijven

Brexit heeft een grote impact op bedrijven die handel drijven van en naar het Verenigd Koningrijk. Met het sluiten van de grens is bureaucratie toegenomen en zijn goederen langer onderweg. De Brexit heeft ook gevolgen voor het interregionale betalingsverkeer. Wat verandert er voor ondernemers in het VK en de EU en waar liggen de kansen?

file

Wat verandert er in het interregionale betalingsverkeer?

Kaartmerken als VISA en Mastercard rekenen interchange kosten voor het verwerken van transacties. Mastercard heeft aangekondigd de interregionale interchange kosten voor online aankopen in de EU door Britse kaarthouders te verhogen. Voor debetkaart zullen de kosten van 0,2% naar 1.15% worden verhoogd en voor creditcard is dit een verhoging van 0,3% naar 1,5%. Deze verhogingen worden per oktober 2021 ingevoerd en liggen in lijn met de reeds bestaande limieten voor interregionale interchange kosten voor Europese bedrijven. Voor VISA is  nog niet bekend wat de wijziging in interchange kosten gaat zijn. Wel is de verwachting dat dit min of meer gelijk zal zijn aan de verhogingen die Mastercard heeft aangekondigd.

We zetten vier tips op een rij

 

De juiste betaalmethode

Het bieden van de gewenste betaalmethode bij de checkout is heel belangrijk. Eén op de vijf transacties wordt nooit voltooid, omdat klanten niet de betaalmethoden kunnen kiezen die ze willen gebruiken. De Britse shopper geeft de voorkeur aan de creditcard en aan Paypal voor de betaling. Ook achteraf betaalmethodes zijn in opkomst.

Voorkom chargebacks

Langere levertijden, omdat producten vaststaan bij de grens kunnen leiden tot meer chargebacks.

Om dit te voorkomen is het verstandig om duidelijk en proactief te communiceren over de verwachte gevolgen van de Brexit voor online aankopen. Verschaf aan de klant informatie over de verzending. Met een track&trace code kan de klant de verzending zelf eenvoudig volgen. Vermeld op de website duidelijk wat de retourprocedure is en reageer snel op vragen van de klant.

One-way charge systeem

Grote bedrijven kunnen ook overwegen een entiteit in het VK op te richten. Zo profiteert je van het feit dat kosten maar aan één kant ontstaan. Op die manier kunnen ondernemers kosten volledig vermijden, maar hiervoor is natuurlijk wel een grote investering vooraf nodig.  Daarnaast blijven de tarieven voor card-present transacties gelijk. Als kopers besluiten om een artikel in een winkel op te halen en te betalen zijn lagere kosten van toepassing. Namelijk 0,30% voor creditcards en 0,20% voor debetkaarten. Dit geldt alleen voor grotere bedrijven met fysieke winkels in het VK.

Ingang PSD2 in het Verenigd Koningrijk later dan in de EU

PSD2 is sinds januari 2018 geleidelijk van kracht geworden en brengt Strong Customer Authentication (SCA) als extra beveiligingsmaatregel met zich mee. Voor Europese bedrijven is de uitvoeringstermijn op 31 december 2020 afgelopen. Britse bedrijven moeten op 14 september 2021 volledig gevolg eraan hebben gegeven.

file

Waarom wordt een transactie niet voltooid?

Wanneer we kijken naar de online conversieratio, oftewel het percentage bezoekers dat een betalende klant wordt, dan is er vaak nog winst te behalen en ruimte voor een bedrijf om te groeien. In de praktijk bereikt 20% van de transacties nooit de laatste stap in het betaalproces, dat is één of de vijf transacties!
Lees verder

Hoe werkt betalen in de winkel en webshop?

Bij het betalen met een pinpas of creditcard in de winkel of online, wordt de transactie binnen enkele seconde afgehandeld. Een soepele en snelle checkout is onderdeel van een succesvolle customer experience en draagt bij aan het verhogen van de conversie. Inzicht in het hoe het betaalproces werkt kan u voordelen opleveren in het voorkomen van storingen, kosten verlagen en een eenvoudigere administratie. Benieuwd naar wat er gebeurt zodra de klant akkoord geeft voor de betaling op de pinautomaat of op de online betaalpagina?
Lees verder

Alles over de betaalmogelijkheden

Sinds 10 februari is het voor niet-essentiële winkels in Nederland toegestaan om hun deuren te openen voor het afhalen van online en per telefoon of per mail bestelde producten. Naast thuisbezorgen en de webshop is dit een nieuw winkelconcept waar ook de bestel- en betaalinfrastructuur op ingericht moet worden. Benieuwd naar wat de betaalmogelijkheden bij een webshop, Click & Collect en Click & Deliver zijn?
Lees verder

call center employees

 

 

cards icon

Advies op maat

Wat zijn de toekomstplannen voor uw bedrijf? Hoeveel (buitenlandse) consumenten verwacht u? Welk kassasysteem gebruikt u? 

Wij denken graag vrijblijvend mee in het vinden van de beste betaaloplossing.

+31 (0)88 - 765 70 10

Stuur een bericht